Uniwersytet Wrocławski

STUDY

MENU

Theoretical Physics

Description:

About the course The two year master studies in theoretical physics provide a high-level, internationally competitive training in theoretical physics, guiding to frontiers of modern research in the following main areas: 1. Compact stars 2. Classical and quantum gravity. Gravitational waves. 3. Neutrino physics 4. Quantum field theory and QCD, quark-gluon plasma 5. Quantum information and quantum optics. 6. Modern quantum mechanics, entanglement, nonlinear dynamics 7 Supersymmetric quantum mechanics, integrable models. Comprehensive and up to date introduction to modern theoretical physics is provided in connection to the current research conducted at the Institute of Theoretical Physics. Students can join one of the active groups and take part in special projects. The studies offer considerable flexibility and choice. You will be able to choose a path reflecting your intellectual tastes or career choices. You may prefer a broad theoretical education across subject areas or if you have already decided about your profile, you may follow a more selective path. With our diploma you will be entitled to apply to the PhD School at the Department of Physics and Astronomy and develop your scientific career under supervision of one of our faculty members. We will assess your performance by one or several of the following means: · written exams · course work marked on a pass/fail basis · take-home papers · mini-projects. The modes of assessment for a given course are decided by the course lecturer and will be published at the beginning of each academic year. The course starts if the minimum number of three students enrolled for the first year.

We are international At the Institute we used to have international students coming from variety of countries including: Germany, India, Italy, Iran, Morocco, Portugal, Spain, Ukraine, USA. Our scientific staff is essentially international: Polish, German, Armenian, Italian, Japanese, Ukrainian. We presently guest long term researchers from Iran and China. Graduate destinations Research in mathematical and theoretical physics, industry. Structure of the course Students are expected to have the basic skills in physics, mathematics and programming obtained during the bachelor courses. The two-years’ program students do not choose defined specializations at the beginning of the studies. After broad formation during compulsory: Course I and II and Core Courses (compulsory two lectures chosen from wider set) they have opportunity to follow their individual interests by choosing among wide range of the optional courses. During the second semester students are supposed to have chosen a master thesis advisor. At this stage, the role of the advisor is to help student to choose appropriate set of lectures. Learning outcomes By completing this program, you will: · gain broad understanding of physics across the core areas studied in the Master in Theoretical Physics program; · develop your knowledge in selected areas of physics, close to the edges of current research; · develop techniques and knowledge of literature associated with your project area; · become familiar with the methods of research and enquiry used to advance your knowledge; achieve new level of self-direction and originality in tackling and solving research problems, and gain a skill in the planning and execution of an autonomous research.

Contact andrzej.frydryszak@uwr.edu.pl

Deadline for application to all programmes*:
non-EU citizens: August 15th, 2019
EU citizens: September 15th, 2019
*excluding Bachelor of Biotechnology: deadline for application is July 15th, 2019

I. Kandydaci na studia II stopnia (stacjonarne i niestacjonarne) zobowiązani są do dostarczenia, w terminach określonych w harmonogramie rekrutacji, następujących dokumentów:

  1. podania o przyjęcie na studia wydrukowanego z systemu IRK i podpisanego przez kandydata;
  2. kserokopii dyplomu ukończenia studiów wraz z oryginałem do wglądu, celem potwierdzenia zgodności przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną/Dziekana lub zaświadczenia o ukończeniu studiów I stopnia, II stopnia lub jednolitych magisterskich;
  3. kserokopii dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość kandydata na studia wraz z oryginałem do wglądu, celem potwierdzenia zgodności przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną/Dziekana;
  4. zaświadczenia o średniej ocen ze studiów (jeżeli jest wymagane);

Wszystkie dokumenty powinny być złożone (dostarczone) w miejscu, terminie i godzinach wskazanych w harmonogramie. Niedopełnienie tego obowiązku spowoduje nieprzyjęcie kandydata na studia.

Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna/Dziekan na wniosek zainteresowanego potwierdza złożenie kompletu dokumentów i na podstawie złożonych dokumentów oraz przeprowadzonego postępowania rekrutacyjnego, jeśli było prowadzone, ogłasza listy przyjętych.

 

Kandydat nie ma obowiązku składania dokumentów osobiście. W przypadku składania ich za pośrednictwem poczty lub kuriera wymagane jest notarialne poświadczenie kserokopii dokumentów, o których mowa w pkt. 2 i 3. Dokumenty mogą również zostać doręczone przez osoby trzecie na podstawie pełnomocnictwa (wzór pełnomocnictwa) udzielonego przez kandydata lub przez złożenie notarialnie poświadczonych kserokopii dokumentów, o których mowa w pkt. 2 i 3.

Dokumenty muszą dotrzeć na uczelnię w terminie określonym w harmonogramie – decydująca jest data dostarczenia dokumentów, a nie data stempla pocztowego czy termin nadania przesyłki. Niedopełnienie obowiązku złożenia dokumentów na wyżej określonych zasadach spowoduje nieprzyjęcie kandydata na studia.

W przypadku rezygnacji z podjęcia studiów złożone dokumenty wydawane są na pisemny wniosek kandydata (wzór rezygnacji z podjęcia studiów) do rąk własnych, bądź upoważnionej przez niego osobie lub odesłane pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

II. Kandydaci legitymujący się wydanym za granicą dyplomem lub innym dokumentem uprawniającym do ubiegania się o przyjęcie na studia, znajdujący się na liście do przyjęcia, zobowiązani są do dostarczenia w terminach określonych w harmonogramie rekrutacji, następujących dokumentów: 

  1. podania o przyjęcie na studia wydrukowanego z systemu IRK i podpisanego przez kandydata;
  2. kserokopii zalegalizowanego lub opatrzonego apostille dyplomu lub innego dokumentu uprawniającego do ubiegania się o przyjęcie na studia wraz z oryginałem do wglądu celem potwierdzenia zgodności przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną/Dziekana;
  3. tłumaczenia na język polski dokumentów, o których mowa w pkt 1, wykonanego przez polskiego tłumacza przysięgłego;
  4. kserokopii dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość kandydata na studia wraz z oryginałem do wglądu celem potwierdzenia zgodności przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną/Dziekana;

III. Cudzoziemcy oprócz dokumentów, o których mowa w pkt II składają dodatkowo:

  1. zaświadczenie o znajomości języka polskiego, tj:
  1. potwierdzenie ukończenia rocznego kursu przygotowawczego do podjęcia nauki w języku polskim w jednostkach wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, lub
  2. certyfikat znajomości języka polskiego wydany przez Państwową Komisję Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, lub
  3. potwierdzenie ze Szkoły Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców Uniwersytetu Wrocławskiego, że przygotowanie oraz stopień znajomości języka polskiego kandydata pozwalają na podjęcie studiów w języku polskim,
  1. kserokopię polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw NW na okres kształcenia w Polsce lub Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego lub kserokopię umowy z NFZ poświadczonej przez Uniwersytet Wrocławski;
  2. kserokopię dokumentu potwierdzającego możliwość podjęcia i odbywania studiów na zasadach obowiązujących obywateli polskich – dotyczy cudzoziemców o których mowa w art. 43 ust 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym wraz z oryginałem do wglądu celem potwierdzenia zgodności przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną/Dziekana;
  3. zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do podjęcia kształcenia na wybranym kierunku i formie kształcenia;

Wszystkie dokumenty powinny być złożone (dostarczone) w miejscu, terminie i godzinach wskazanych w harmonogramie. Niedopełnienie tego obowiązku spowoduje nieprzyjęcie kandydata na studia.

 

Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna/Dziekan na wniosek zainteresowanego potwierdza złożenie kompletu dokumentów i na podstawie złożonych dokumentów oraz przeprowadzonego postępowania rekrutacyjnego, jeśli było prowadzone, ogłasza listy przyjętych.

 

Kandydat nie ma obowiązku składania dokumentów osobiście. W przypadku składania ich za pośrednictwem poczty lub kuriera wymagane jest notarialne poświadczenie kserokopii dokumentów, o których mowa w pkt II 2 i 4 oraz III 2 i 3. Dokumenty mogą również zostać doręczone przez osoby trzecie na podstawie pełnomocnictwa (wzór pełnomocnictwa) udzielonego przez kandydata lub przez złożenie notarialnie poświadczonych kserokopii dokumentów, o których mowa w pkt II 2 i 4 oraz III 2 i 3.

Dokumenty muszą dotrzeć na uczelnię w terminie określonym w harmonogramie – decydująca jest data dostarczenia dokumentów, a nie data stempla pocztowego czy termin nadania przesyłki. Niedopełnienie obowiązku złożenia dokumentów na wyżej określonych zasadach spowoduje nieprzyjęcie kandydata na studia.

W przypadku rezygnacji z podjęcia studiów złożone dokumenty wydawane są na pisemny wniosek kandydata (wzór rezygnacji z podjęcia studiów) do rąk własnych, bądź upoważnionej przez niego osobie lub odesłane pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

*Zdjęcie do Elektronicznej Legitymacji Studenckiej, które dołącza się w procesie rejestracji w systemie IRK powinno spełniać następujące wymogi:

  1. zdjęcie elektroniczne powinno być aktualne, kolorowe, o rozdzielczości 400 x 500 pikseli w formacie JPG,
  2. Zdjęcie powinno spełniać wymogi do dowodu osobistego tj.: bez nakrycia głowy, okularów z ciemnymi szkłami, głowa frontalnej z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy.
    Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania – fotografię przedstawiającą osobę z nakryciem głowy.
    Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączonej fotografii przedstawiającej osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
    Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączonej fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności wyznaniowej.

Limit miejsc na stacjonarnych studiach II stopnia (magisterskich) w rekrutacji na rok 2018/2019

kierunek limit miejsc w 2018 w tym dyplom zagraniczny w tym:PEU limit minimalny
ADMINISTRACJA 210 (w tym AiO-50) 50 (w tym AiO -10)
ANTROPOLOGIA LITERATURY, TEATRU I FILMU 30 5 2 18
ARCHEOLOGIA 40 2 1 15
ASTRONOMIA bez limitu
BEZPIECZEŃSTWO MIĘDZYNARODOWE 90 2
BIOLOGIA 90 5 12
BIOTECHNOLOGIA 60 10
CHEMIA 120 4 10
CHEMISTRY (w j. angielskim) 24 8
CHEMIA MEDYCZNA 32 10
CHEMIA I TOKSYKOLOGIA SĄDOWA 24 10
DYPLOMACJA EUROPEJSKA 80 8 1
DZIENNIKARSTWO I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA 90 7 2 20
DZIENNIKARSTWO I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA, specjalność JURNALISM AND SOCIAL COMMUNICATION (w j. angielskim) 30 2 11
EKONOMIA 150 (w tym MME-50) 50 (w tym MME-10)
ETNOLOGIA I ANTROPOLOGIA KULTUROWA 50 5 1
EUROPEISTYKA 80 10 3
w oryginale: EUROPEAN STUDIESEUROPEISTYKA, specjalność EU REGIONAL POLICY (w j. angielskim) 25 7
FILOLOGIA POLSKA 180 10 2
FILOLOGIA, specjalność FILOLOGIA ANGIELSKA 70 7 2
FILOLOGIA, specjalność FILOLOGIA ANGIELSKA, specjalizacja Empirical and Theoretical Linguistics 16 2 6
FILOLOGIA, specjalność FILOLOGIA CZESKA 33 5 2 12
FILOLOGIA, specjalność FILOLOGIA FRANCUSKA 34 5 2 18
FILOLOGIA, specjalność FILOLOGIA GERMAŃSKA 85 5 2
FILOLOGIA, specjalność FILOLOGIA HISZPAŃSKA 34 5 2 18
FILOLOGIA, specjalność FILOLOGIA KLASYCZNA I KULTURA ŚRÓDZIEMNOMORSKA 25 3 5 12
FILOLOGIA, specjalność FILOLOGIA KLASYCZNA 25 3 1 6
FILOLOGIA, specjalność FILOLOGIA INDYJSKA I KULTURA INDII 25 3 2 9
FILOLOGIA, specjalność JUDAISTYKA 35 10 5 12
FILOLOGIA, specjalność FILOLOGIA ROSYJSKA 80 7 2 15
FILOLOGIA, specjalność FILOLOGIA SERBSKA I CHORWACKA 33 5 2 10
FILOLOGIA, specjalność FILOLOGIA UKRAIŃSKA 33 10 2 10
FILOLOGIA, specjalność UKRAIŃSKA Z JĘZYKIEM ANGIELSKIM 33 10 2 10
FILOLOGIA, specjalność NIDERLANDYSTYKA 40 5 5 10
FILOZOFIA 45 5
FIZYKA bez limitu
FIZYKA specjalność: MASTER’S STUDY OF THEORETICAL PHYSICS (w j. angielskim) bez limitu 3
GENETYKA I BIOLOGIA EKSPERYMENTALNA 50 3 12
GEOGRAFIA 90 3 2
GEOGRAFIA, specjalność TOURISM AND HOSPITALITY (w j. angielskim) 22 12
GEOLOGIA 75 5 2
GEOLOGIA, specjalność APPLIED GEOSCIENCE (w j. angielskim) bez limitu 12
GOSPODARKA PRZESTRZENNA 30 3 2
HISTORIA 90 5 1 20
HISTORIA SZTUKI 40 2 1
HISTORIA W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ 30 5 1 20
HISTORIA W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ, specjalność PUBLIC HISTORY (w j. angielskim) bez limitu 6
INDYWIDUALNE STUDIA MIĘDZYOBSZAROWE 20 1
INFORMACJA NAUKOWA I BIBLIOTEKOZNAWSTWO 30 3 5
INFORMATYKA 60
INTERDYSCYPLINARNE STUDIA EUROPEJSKIE 30 2
INŻYNIERIA GEOLOGICZNA 50 5
KOMUNIKACJA WIZERUNKOWA 90 7 2 20
KOMUNIKACJA WIZERUNKOWA, specjalność COMMUNICATION MANAGEMENT (w j. angielskim) 30 2 11
KULTUROZNAWSTWO 50 10 1 20
LL.M INTERNATIONAL AND EUROPEAN LAW (w j. angielskim) 70 10
MATEMATYKA 150
MIKROBIOLOGIA 60 3 12
MUZYKOLOGIA 20 5 10
OCHRONA ŚRODOWISKA 80 5
PEDAGOGIKA dla absolwentów kierunków pedagogogicznych i nauczycielskich 120 1 1
PEDAGOGIKA dla absolwentów kierunków niepedagogogicznych i nienauczycielskich 100 1 1
POLITOLOGIA 110 5 2
POLITOLOGIA (w j. angielskim) 15 5
PRACA SOCJALNA 88 5 5
PUBLIKOWANIE CYFROWE I SIECIOWE 60 5 5 20
SOCJOLOGIA 137 5 5
SOCJOLOGIA, specjalność INTERCULTURAL MEDIATION (w j. angielskim) 75 2 5
SOCJOLOGIA GRUP DYSPOZYCYJNYCH 120 5 5
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE 120 2
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE, specjalność Global Studies (w j. angielskim) 30
ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKIEM PRZYRODNICZYM 24 2 12
ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM PAŃSTWA 60 5 2
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI SPOŁECZNYMI 60 2

Programme of studies

 EU candidates

for each year in EUR

non-EU candidates

1st year in EUR

non-EU candidates

2nd year in EUR

non-EU candidates

3rd year in EUR

level of studies
Political Science (4 specializations) 2200 3650 3500 3500 bachelor
European Cultures 2200 3650 3500 3500 bachelor
Chemistry 2200 3650 3500 3500 bachelor
Biotechnology 2200 3650 3500 3500 bachelor
Business and Administration (Specialisations: Business, Finance, Governance) 2200 3650 3500 3500 bachelor
Criminal Justice 2200 3650 3500 3500 bachelor
International Relations – Global Studies 2200 3650 3500 3500 bachelor
Managerial Economics 2200 3650 3500 master
Chemistry 2200 3650 3500 master
Political Science 2200 3650 3500 master
European Studies 2200 3650 3500 master
Journalism and Social Communication 2200 3650 3500 master
Administration in International Organizations 2200 3650 3500 master
Sociology – Intercultural Mediation 2200 3650 3500 master
Communication Management – Image Communication 2200 3650 3500 master
Communication Management – Image Communication (part-time studies) 1650 2900 2750 master
Empirical and Theoretical Linguistics (ETHEL) 2200 3650 3500 master
LLM International & European Law 2200 3650 3500 master
Theoretical Physics 2200 3650 3500 master
Public History 2200 3650 3500 master
International Relations – Global Studies 2200 3650 3500 master
Tourism and Hospitality 2200 3650 3500 master
Applied Geoscience 2200 3650 3500 master
Global Communication 1400 2450 2300 master

All candidates are required to pay the registration fee: €20 for each application.

For the first year of study candidates are required to pay the whole amount of the one year tuition fee.

Please note that student should cover all bank charges.

Bank details:

Payment should be made on the University’s account number

  • Beneficiary’s Bank Name and Address : Santander Bank Polska 1 O/W-w Rynek 9/11, 50-950 Wrocław POLAND
  • SWIFT CODE: WBK PPL PP
  • Beneficiary’s Bank A/C No : PL57 1090 2398 0000 0001 0899 3964
  • Beneficiary’s Name and Address : University of Wrocław, Plac Uniwersytecki 1, 50-137 Wrocław, POLAND
  • Remarks : tuition fee for Master/Bachelor program in English

Refund policy

  1. REGISTRATION FEE (20 EURO) is non-refundable, unless you paid it and didn’t submit application or programme/course was not open at all.
  2. TUITION FEE: The fee is refunded in the case of:
  • the international student resigning from studies before the commencement of the academic year. The fee is reimbursed in total amount paid for first year of studies;
  • the international student not being granted the entry visa to Poland. The fee is reimbursed in the amount paid for first year of studies;
  • the international student being granted a six monthly/annual leave, and the PhD student being granted a leave by the head of PhD programme in accordance with the Regulations for doctoral studies at the University of Wrocław. The fee shall be reimbursed for the time taken off;
  • the international student resigning from studies for health reasons confirmed by a medical certificate. The fee shall be reimbursed for the time off taken for health reasons;
  • the international student of first year not obtaining course credit for the next semester due to being removed from the list of students/PhD students. The semestral fee shall be reimbursed. The fee is not reimbursed if the removal from the list of students/PhD students was the result of failure to submit in due time original copies of the documents confirming former education;
  • the international student’s certificate or diploma was not recognised as equivalent to the required Polish ones. The fee shall be reimbursed for the period following the receipt of that information by the University of Wrocław.
  • Every tuition fee refund is reduced by 150 Euro administrative fee.
  1. Except in the cases referred to in section 1 (The fee is refunded in the case of – above), the full tuition fee for the first year of studies is refunded if the University of Wrocław, for reasons independent from it, failed to provide the programme of studies which it had previously proposed to the candidate;
  2. In the case of international students recruited for University by recruitment agencies, the amount of the refund shall be reduced by the agency’s commission if the student decides not to continue his or her education during the first year of studies.
  3. Upon requesting a refund the international student shall submit a carefully completed refund form and documents mentioned in refund procedure below.
  4. The documents referred to in point 4 (above) shall be submitted in the International Office in case of an international student studying in English;

(BASED ON RESOLUTION No 94/2014 of the Senate of the University of Wrocław of 24 September 2014)

*non-commencement of the programme means that university from some reason will not open a course.

Refund procedure

If you received visa refusal:

  1. Please log in into your students account and fill out the refund form,
  2. Print it out, sign it and enclose to your students account the scan copy together with the visa refusal letter issued by the Polish Embassy.
  3. The refund will be done within two weeks from the day of submitting complete form.

If you received the visa but can not start your studies:

  1. Please log in into your students account and fill out the refund form,
  2. Print it out, sign it and enclose to your students account the scan copy together with the confirmation of cancellation of the visa by the Polish Embassy.
  3. The refund will be done within two weeks from the day of submitting complete form.